תזונת האם בעת הנקה או שאיבה- כל מה שצריך לדעת

נשים מניקות רבות מתעסקות בשאלה מהי התזונה האידיאלית עליה רצוי שיקפידו באופן שייטיב עם התינוק כל משך הזמן שהוא יונק. האם מותר לאכול הכל? האם ישנו מזון שכדאי להימנע ממנו? ומה לגבי ג'אנק פוד? מאמר זה יצייד את כל האמהות המניקות המבולבלות בטיפים חשובים שייתנו מענה לשאלות המטרידות.

טיפים לתזונה נכונה בעת ההנקה

1)      התזונה שלנו במידה רבה מעצבת את מי שאנחנו. אימרה זו נכונה גם לגבי התינוק שלנו.
תינוק שאמו צורכת את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים הדרושים לקיומו של הגוף יוכל ליהנות מחלב אם בריא, שימלא את תפקידו בשמירה על גוף התינוק ובשיפור המערכת החיסונית שלו.

2)      למרות האמור לעיל מחקרים מראים, כי גם גופן של אמהות שהתזונה שלהן איננה בריאה במאה אחוז יכול לייצר חלב שיכיל את כל המרכיבים התזונתיים הדרושים לתינוק. המשמעות היא שניתן לחטוף ולנשנש ואפילו לאכול ג'אנק פוד מדי פעם. במידה והאם לא סובלת באופן משתמשך מתת תזונה או ממחסור קיצוני בוויטמינים, אין סיבה שלא תמשיך לייצר חלב בריא עבור התינוק שלה.

3)      רצוי לדעת, כי מאכלים מסויימים עשוייים להיות בעלי השפעה ישירה על גופו של התינוק.
קשה לדבר באופן גורף על סוגי מאכלים מסויימים שלא עושים טוב לכל התינוקות, אך רצוי שהאם תהיה עם יד על הדופק ותשים לב במידה והתינוק מגיב באופן יוצא דופן לחלב שהוא יונק.
מאכלים שנתפסים כשנויים במחלוקת וככאלה שצריכתם על-ידי האם עלולה (אם כי ממש לא בהכרח) לגרום לתחושות לא נוחות עבור התינוק הם ברוקולי, בצל, כרוב וכרובית, ביצים, אגוזים מוצרי חלב פרה, פירות הדר ושוקולד.

4)      מומלץ להימנע מצריכה מרובה של קפאין ואלכוהול, שני סוגי סמים שעוברים דרך חלב האם הישר אל התינוק. מעבר להיותם לא בריאים עבור האם, צריכה מרובה שלהם עלולה להזיק לתינוק ועל כן רצוי להימנע מהם בכלל או לצרוך אותם במינונים מתונים.

5)      יש להקפיד לשתות הרבה מים! כדי לייצר את החלב זקוק גוף האישה לנוזלים רבים ועל כן חשוב לספק לו אותם באמצעות שתייה מרובה של מים בעיקר. שתייה של 12 עד 15 כוסות ביום אמורה להספיק.

על תזונתה של האם השואבת

כדאי לציין, שחמשת הטיפים המוזכרים לעיל רלוונטים גם עבור אמהות ששואבות חלב באופן קבוע.
שאיבה היא פתרון עבור אמהות שממשיכות לייצר חלב אם אמיתי, אך שמסיבות כאלה ואחרות הן לא פנויות וזמינות להנקה. על כן, תזונתה של אם שואבת צריכה להיות זהה לתזונתה של אם מניקה, מאחר שבסופו של יום התינוק צורך את חלב אמו, גם אם מדובר בשתי דרכים שונות לצרוכו.