איך מתמודדים עם כאבים בהנקה

הנקה היא הליך קסום, בו, מעבר להזנת תינוקך, יש בו מן הקרבה, הרוך, האינטימיות והחום. מראה התינוק המתמסר לחלב, יונק בהנאה ומתרפק עלייך, ממיס גם את הקשוחות שבינינו. יחד עם זאת ועם כל הקסם, הנקה אינה דבר פשוט ועלולה להיות כרוכה גם בכאבים. ברוב המקרים הסיבה לכאבים היא אחיזה לא נכונה של תינוקך את הפטמה וקיימות גם סיבות נוספות מה עושים ואיך מתמודדים עם כאבים בהנקה?

שעות של קסם
הנקה, כידוע כבר לכולם, היא האמצעי הבריא, החסכוני והמומלץ ביותר להזנת תינוקות. מה יותר פשוט מאשר להאכיל את התינוק בכל זמן בו הוא רעב, ללא הכנות מוקדמות וללא עלויות נוספות, שלא לדבר על הויטמינים והערכים התזונתיים הרבים שיש בחלב אם. יחד עם זאת, לא לכולן ההנקה היא קלה. נשים רבות סובלות מכאבים עזים בהנקה ומתקשות להמשיך ולהניק את תינוקן. הסיבות העיקריות והשכיחות ביותר לכאבים בזמן הנקה הן תנוחה לא נכונה של ההנקה ותפיסה לא נכונה של התינוק את הפטמה, מציצה חלשה של התינוק את הפטמה ואפילו לשון קשורה של התינוק, הגורמת לכאבים בפטמה בזמן ההנקה.

כדי שההנקה תמשיך להיות קסומה ומרגשת, ניתן לפעול בכמה דרכים כדי להבטיח את המשך קיומה:
הקפידו לשבת בנוחות מירבית, עם תמיכה מלאה לגב, לזרועות ולרגליים. אל תתכופפי אל התינוק אלא הגביהי אותו לעברך, או אל עבר הפטמה. אפשר לעשות זאת באמצעות כרית הגבהה.
הקפידי להניח קומפרסים חמימים על הפטמה, אפשר באמצעות שקיות תה. הן יעילות ומקלות על הכאבים. כמו כן, אם הכאב מתפתח והופך לעוצמתי, קיימות משחות כגון לנולין או משחות שהן מבוססות על ויטמין A שמסייעות לטיפול בכאב. בכלל, חום בסביבת הפטמה מרגיע אותה מאד.
במידה ויש לתינוקך לשון קשורה, ישנם היום הליכים שמשחררים אותה ופותרים את הבעיה. תגלי שאם בגלל הלשון הקשורה כאב לך להניק, לאחר ההליך הרפואי הקצר הבעיה תיפתר.
שאיבת חלב- לעתים אזור הפטמה הוא רגיש מאד ונדרש זמן הסתגלות להנקה. ניתן לשאוב את החלב באמצעות משאבת חלב ידנית או חשמלית. ישנם כמה יתרונות לשאיבת החלב. הראשון הוא כי המשאבה מאפשרת הסתגלות והתרגלות לפעולת היניקה. עם הזמן הרגישות באזור הפטמה תפחת וההנקה תהיה קלה ונטולת כאבים. יתרון נוסף הוא, כי אם אין לכן כל יכולת להניק והפעולה כרוכה בכאבים עזים, לפחות תוכלו לספק לתינוקכן חלב אם מבלי שתצטרכו לוותר עליו ולעבור לפורמולה. באופן זה, באמצעות השאיבה, תוכלו לאחסן מנות רבות של חלב אם ואשר יהיו זמינות לתינוק בכל עת. גורם נוסף לכאבים בהנקה הם גודש של חלב. כדי לא להגיע למצב הזה, מומלץ לשאוב מדי פעם את החלב, במידה ואתן חשות בגודש, במקום להמתין לזמן הנקת התינוק.
אם מדובר על פטמה פצועה, תופעה שכיחה הנגרמת מיובש קיצוני או זיהום, חשו בלהתייעץ עם גורם מקצועי ולקבל טיפול באמצעות תרופה או משחה כדי להקל על הכאב.

לא מוותרים על ההנקה
על אף הידיעה כי הנקה היא הליך בריא ומקרב לבבות, לא תמיד זה מצליח. מומלץ לא לוותר על ההנקה ולנסות למצוא את כל הפתרונות הקיימים לפני שמוותרים עליה כליל. ניתן להיעזר גם ביועצת הנקה מוסמכת, המגיעה היישר לבית האם המיניקה ומסייעת לה למצוא את תנוחת ההנקה האידיאלית עבורה, ומספקת עוד כמה טיפים חשובים ומועילים.

חשב לזכור כי בתחילת הליך ההנקה אזור הפומה מגורה מאד אולם בהמשך הוא הופך לפחות רגיש וההנקה מתחילה להיות חוויה משמחת ייחודית גם לכן וגם לתינוקכן.