ריפלוקס – מהו ואיך מטפלים בו?

ריפלוקס היא אחת התופעות הכי שכיחות בקרב תינוקות, אך לא תמיד אנחנו ההורים יודעים לזהות שבכך מדובר. התסמינים שלה כוללים פליטות מרובות, הקאות, כאבים וכמובן הרבה בכי ותסכול. אצל תינוקות מניקים אמנם ריפלוקס יותר נדיר, אך עדיין ישנם מקרים רבים של רגישויות. בין אם את מניקה, נעזרת במשאבת הנקה או משתמשת בתחליפי חלב אם, כדאי שתכירי את התופעה ותלמדי איך לזהות אותה. וחשוב מכך – איך להקל על התינוק שלך.

אז מה זה בעצם ריפלוקס?
כדי להבין מה זה ריפלוקס צריך להבין כיצד הגוף שלנו עובד. מערכת העיכול שלנו תלויה בתהליך – תהליך שמתחיל בפה שלנו, שם אנחנו יוצרים את פעולת האכילה ונגמרת בפי הטבעת, משם האוכל שלנו יוצא החוצה כשאריות שהגוף אינו צריך.

כשהאוכל עובר בין הושט אל הקיבה, יש שריר שמונע את ההצפה של מזון ומיצי קיבה בחזרה אל הושט. אצל תינוקות למעשה המזון עולה כלפי מעלה, כך שהשריר אינו עובד באופן מלא. כתוצאה מכך המזון יוצא חזרה מפיו של התינוק ובדרך גורם לכאבים וצריבות.

המצב הזה יכול להיות שכיח מאד, במיוחד אצל תינוקות קטנים ואפילו אצל פגים. לרוב הוא נעלם מעצמו לקראת יום הולדת שנה.

ריפולוקס מופיע אצל תינוקות בכל מצב. בין אם הם ניזונים מחלב אם, בין אם את שואבת באמצעות משאבת חלב או נותנת תחליף חלב בבקבוק. בדרך כלל רפולוקס מופיע בגלל בעיה בהתפתחות השריר בין הושת לקיבה, בגלל שרירים קשיחים שעדיין לא התרככו באזור מערכת העיכול או בגלל רגישות לחלב. בעיקר לתחליפי חלב.

איך נדע שהתינוק שלנו סובל מריפלוקס?
סימני האזהרה לריפלוקס פשוטים יחסית ומתחילים בהתנהגות של התינוק.

האכלת התינוק או ההנקה מובילה לתחושה של חוסר נוחות, לתינוק עצבני או בוכה, כנראה שיש משהו שמפריע לו וכדאי לבדוק האם מדובר בריפלוקס.

במידה והתינוק פולט לאחר האוכל פליטות רבות ולעיתים את האוכל כולו, ייתכן והוא סובל מריפולקס. גם הקאות ובכי בגלל כאב הם סימנים ברורים של ריפלוקס.

איך פותרים את הבעיה ומקלים על התינוק?
· שכיבה על הבטן ועל הצד – תרגול השכיבה על הבטן עוזר למניעת הריפולקס תוך חיזוק השרירים.

· גירוי הפה והשרירים הטבעתיים באמצעות מוצץ ובקבוק.

· ביצוע טפיחות קלות או נדנוד קל תוך כדי ערסול

· תרגילי משחק על כדור פיזיו, תוך שכיבה על הבטן

· מתן ארוחות קטנות יותר, בתדירות רבה יותר.

· הלבשת בגדים משוחררים ולא צמודים לגוף

מקרים חמורים במיוחד של ריפלוקס דורשים מעורבות של רופא מטפל. כיום ישנם תכשירים ותרופות שיכולים להקל על הבעיה, כמו גם פורמולות להאכלת התינוק ודייסות שמיועדות במיוחד לתינוקות רגישים. אם את מניקה ולא רוצה לוותר על ההנקה, נסי לשאוב באמצעות משאבת חלב את חלב האם ולתת לתינוק בארוחות קטנות יותר, לאורך היום.