שימוש במוצץ בזמן הנקה – כדאי או לא כדאי ומתי?

לא מעט אימהות מניקות מתלבטות לגבי השימוש במוצץ. מאמרים, מחקרים, הנחיות סותרות וגם לא מעט סיפורים שעוברים מאמא אחת לשנייה מספרים על מערכת יחסים בעייתית בין המוצץ ובין שגרת ההנקה ולהפך. האם מוצץ יכול לפגום בתהליך ההנקה? מתי כדאי לתת לתינוק מוצץ? האם יש יתרונות לשימוש במוצץ בתקופת ההנקה? ננסה לענות על כל השאלות האלו כאן.

ההנחיות היבשות
לפני שנדבר על הקשר הטבעי או הלא טבעי בין הנקה למוצץ, כדאי להכיר את ההנחיות המוכרות בתחום בקרב יועצות הנקה וגורמי בריאות וטיפול בתינוק.

על פי המלצות משרד הבריאות האמריקאי שאומצו גם על ידי משרד הבריאות הישראלי ניתן להשתמש במוצץ בתקופת ההנקה, אך מומלץ להתחיל להרגיל את התינוק לכך רק חודש לאחר הלידה. הסיבה לכך היא שלפני שמרגילים את התינוק למוצץ, כדאי להרגיל אותו ראשית להנקה. לאחר ביסוס הרגלי הנקה איכותיים וטובים, אפשר להתחיל להשתמש במוצץ ולרוב הדבר לא ישפיע על הרגלי ההנקה.

למה דווקא חודש לאחר הלידה? תינוקות לומדים ופועלים בתחילת דרכם על סמך הרפלקסים הטבעיים שלהם, אלו שנולדו איתם. אחד הרפלקסים הטבעיים האלו הוא רפלקס המציצה. כדי להנחיל הרגלי הנקה איכותיים צריך התינוק להתרגל קודם כל ליישום רפלקס המציצה על פטמת האם, שהיא שונה מפטמת המוצץ. כאשר התינוק מתרגל להשתמש ברפלקס המציצה לשימוש במוצץ, הוא מתקשה להתאים את עצמו לאחר מכן להנקה משד אמו. מסיבה זו עדיף להרגיל קודם את התינוק להנקה ולאחר מספר שבועות, כאמור, להתחיל את השימוש במוצץ.

חסרונות השימוש במוצץ בזמן הנקה
יש כמה חסרונות בולטים לשימוש במוצץ בזמן הנקה, לצד מה שציינו כבר. המוצץ עלול לדרבן את תהליך ההנקה כאשר הילד בוחר את המוצץ על פני השד ויונק פחות. המוצץ שמשמש כלי להרגעת התינוק יכול גם להפריע לתקשורת שלנו עם התינוק. כשתינוק רעב, הוא בוכה. אך לא פעם כשיש לו מוצץ שמרגיע אותו, הוא לא יבכה ולכן לא נדע שהתינוק רעב. הסימנים המוכרים לאימהות מניקות – כמו תנועות פה וקולות, חיפוש הפטמה ופתיחה של הפה לא יתקיימו כאן, כיוון שהתינוק נעזר במוצץ.

האם יש יתרונות לשימוש במוצץ?
למרות השם הרע של המוצץ, יש לו גם עוד יתרונות. לפי מחקרים רפואיים שימוש במוצץ מפחית את הסיכון למוות בעריסה.בנוסף, הוא מסייע לתינוקות שנולדו לפני זמנם לחזק את שרירי הלסת ולאמן אותם לקראת הנקה. יתרון נוסף של התינוק הוא כמובן העובדה שהוא מרגיע תינוקות. הוא יכול לסייע להם כאשר הם מרגישים אי נוחות, מתקשים להירדם ואפילו כשהם סובלים מגזים.

ויש תינוקות שפשוט מעדיפים בלי
חשוב לזכור שלא כל התינוקות פועלים לפי נוסחה קבועה ולכן קשה לבחון מתי כדאי להשתמש במוצץ ומתי לוותר עליו. ישנם תינוקות שלמרות ניסיון הוריהם לתת להם מוצץ, פשוט לא רוצים אותו ומעדיפים את שגרת ההנקה על פני שימוש במוצץ.