על חשיבות חלב האם לתזונת התינוק

יתרונותיו של חלב האם הטבעי על פני תחליפי חלב מלאכותיים הפכו זה מכבר לקונצנזוס חוצה גבולות לאומיים. מאפריקה ועד יפן, לאמהות כיום ברור כי חלב אם הוא המזון המועדף עבור התינוק בחודשים הראשונים לחייו ונראה, כי המודעות לחשיבותו של חלב האם לתזונת התינוק רק הולכת וגדלה.

על הקשר בין חלב אם לבריאות התינוק

יש סיבה לכך שמשחר ההיסטוריה נשים היניקו את תינוקן בשלבים הראשונים להתפתחותם.
חלב אם הוא עשיר מבחינה תזונתית והוא מכיל את כל הרכיבים הדרושים לגופו של התינוק בחודשים הראשונים לחייו. חלב האם מותאם לשלבי ההתפתחות השונים של מערכת העיכול של הרך הנולד והוא מכיל גורמי גדילה התורמים להתפתחותו התקינה של התינוק, נוגדי זיהומים ששומרים על המערכת החיסונית שלו וחיידקים ידידותיים המונעים התפתחותן של מחלות שונות. לא רק זאת, אלא שמחקרים שנערכו במטרה לבדוק את יתרונות הזנת התינוקות בחלב אם על פני תרכובת מזון לתינוקות מצאו, כי פעוטות יונקים עשויים לפתח פחות סיכוי להשמנה לעומת אלה שניזונים מתחליפי חלב.
מחקרים נוספים שבוצעו בתחום העלו, כי תינוקות יונקים הם תינוקות שמתאשפזים פחות ותינוקות שלוקים פחות בתסמונת "מוות בעריסה". מבחינה נפשית, קיימות הוכחות לכך שחלב אם מכיל גם חומרים מרגיעים כמו אנדרופינים ומשככי כאבים שיש בהם כדי להשקיט תינוקות בוכים ולאפשר להם לחוש שלווים יותר.

על היתרונות שבהנקה הטבעית עבור האם

לצד כל האמור לעיל רצוי לציין, כי נפלאות ההנקה עושות חסד גם עם האם ולא רק עם תינוקה.
במהלך ההנקה מופרש הורמון שמסייע בכיווץ הרחם ובהפחתת הדימומים שלאחר הלידה, ההנקה מסייעת לירידה במשקל השל האנרגיה הרבה שמוציא הגוף כדי לייצר את החלב והיא מפחיתה את הסיכויים להיכנס להריון (כול עוד האם ממשיכה להיניק) מאחר שהיא מעכבת ביוץ. יתר על כן, ההנקה היא "נוחה לשימוש" ולא צריך להיערך אליה באופן מיוחד מבעוד מועד. ברגע שהתינוק רעב, יכולה האם לשלוף את שדיה מבלי שיהיה עליה להשקיע בכך אי אלו מאמצים וללא צורך בכנה מראש. זאת לעומת תחליפי חלב אם שמצריכים כמובן קריאת הוראות ההכנה של תחליף החלב, הרתחת המיים, הוספת תחליף החלב במינונים הנכונים וכו'.
נוסף על כך, ניתן לראות בהנקה כפעולה חסכונית מאחר שהיא מבטלת את התלות בתחליפי חלב ומוצרי מזון מלאכותיים לתינוק שעולים כמובן כסף. לבסוף, קיימים כיום מחקרים המצביעים על כך שהנקה מקטינה את הסיכויים לחלות בסרטן השד, בדלדול העצם ובשברים שעלולים להיווצר בירך בתקופה שלאחר הפסקת הפעילות הוסתית.