מידע כללי על חלב אם והנקה

חלב אם או תחליפי חלב?
שאלת השאלות – האם להניק את תינוקך בחלב אם או להאכיל אותו באמצעות תחליפי חלב?
מה כדאי? מה עדיף ומה הופך את חלב האם למזון כל כך מוערך בקרב רופאים, אחיות טיפת חלב ואימהות רבות?

חלב אם מול תחליפי חלב – עושים השוואה

נשים רבות מתלבטות ממושכות בדבר אופן ההזנה בו יבחרו עבור תינוקן. האם להניק? האם להאכילו בתחליפי חלב מההתחלה? ההתלבטות היא רבה ובעיקר מייסרת, מאחר וכל אם מאחלת לתינוקה את הטוב ביותר ורוצה לדעת כי הבחירות שלה הן הנכונות ביותר עבורו. במאמר זה נציג את המרכיבים והמאפיינים של חלב אם ושל תחליפי חלב, כאשר ההחלטה באופי הזנת התינוק שמורה לכן בלבד.

הנקה – לפני הסקירה על מרכיבי חלב אם ותכונותיו, חשוב לזכור כי הנקה טומנת בחובה יתרונות נפלאים רבים, ביניהם זמן איכות פרטי ומקרב עם התינוק, יצירת קשר עין, היכולת ללטף ולחבק ולתת לתינוק לחוש בטוח ואהוב. יתרון בולט נוסף שלא ניתן להישאר אדישים אליו הוא החיסכון הכספי הניכר. חלב אם הוא חינמי לחלוטין, זמין כל הזמן ואם מתנהלים בתבונה וגם משתמשים במשאבת חלב, ניתן לאחסן כמויות ניכרות ממנו לשעת הצורך, או בעת ההיעדרות מסביבת התינוק. יתרון בולט נוסף הוא כי הנקה שורפת קלוריות, כך שאם אתן רוצות לחזור למשקלכן מלפני הלידה, אין ספק כי הנקה, בשילוב עם תזונה מאוזנת, תעשה את העבודה במהירות ובקלות.

ההרכב התזונתי של חלב אם מכיל נוגדנים שמסייעם בחיזוק המערכת החיסונית של התינוק. מערכת חיסונית זו היא משמעותית להתפתחות התינוק, וככל שהיא חזקה יותר, היכולת של התינוק להתמודד מול חיידקים וזיהומים תהיה רבה יותר. הרכבם של הערכים התזונתיים המצויים בחלב אם מכילים את ההרכב הנכון ביותר לתינוק ויש בהם ויטמינים, מינרלים, אנזימים המסייעים בתהליך העיכול של התינוק. השומנים, החלבונים והסוכר המצויים בחלב אם מתעכלים במהירות אצל התינוק ונספגים בקיבתו.

הזנה בתחליפי חלב – לפני עידן משאבות החלב, האכלה באמצעות תחליפי חלב בבקבוק היה הפתרון האידיאלי לכל אם שרצתה לשוב לעבודה, לצאת להתאוורר או להיעדר מהבית מסיבות שונות. הידיעה כי אינה מזניחה את תינוקה וכי יש תחליף חלב היא מרגיעה מאד.
בנוסף, האכלה מבקבוק מספקת לאם, או כל מאכיל אחר, אינדיקציה לגבי כמות החלב שהתינוק צרך, נתון שקשה לאמוד אותו בהנקה. היום, בזכות משאבות החלב הזמינות לכל אחת, ניתן להשיג את אתו האפקט עם חל אם שאוב, העברתו לבקבוק ובכך לקבל גם אומדן לגבי כמות החלב שהתינוק שתה וגם ליהנות מהחירות שלא להיות בסביבתו בכל רגע נתון. תחליפי חלב מכילים ויטמינים ומינרלים אולם אין בו את הנוגדנים הטבעיים המצויים בחלב אם ואשר מסייעים לחיזוק המערכת החיסונית של התינוק. מנגד, תחליפי חלב מתעכלים באופן איטי יותר מחלב אם והתינוק נותר שבע לארוך זמן רב יותר, מה שמאפשר ליהנות משנת לילה ארוכה יותר.

עלותם של תחליפי חלב היא גבוהה ויש לקחת גם נתון זה בחשבון השיקולים שישפיעו על החלטתכן כיצד לנהוג.

הכי טוב לשלב?

עבור נשים רבות הפתרון האידיאלי הוא שילוב בין חלב אם לבין תחליפי חלב. באופן זה הן בוחרות לתת לתינוקן תחליף חלב בערב ולקוות כי הוא יישאר שבע לזמן רב יותר ובכך ייהנה הוא ואמו משנת לילה ארוכה יותר. אחרות בוחרות להאכיל מבקבוק אולם מהחלב שלהן, ששאבו אותו באמצעות משאבות חלב, חשמליות או ידניות.

אין ספק כי האכלה באמצעות חלב אם היא בריאה, מספקת ובעלת יתרונות מרובים, אולם ההחלטה נתונה בסופו של דבר בידי האם והיא נשענת על שיקולים רבים, אינדיבידואליים לכל אחת.