כמה מילים על שמירת שבת ושאיבת חלב

נפלאותיה של התזונה הטבעית של חלב האם בשילוב עם היותן של נשים בנות זמננו נשים עובדות, בעלות קריירה, שלא יכולות להיות זמינות בכל עת להניק הביאו לשגשוגו של שוק משאבות החלב. ככל ששוק זה הולך ומתפתח, כך ניתן למצוא סוגים רבים יותר של משאבות חלב שמתאימות למגוון רחב של צרכים.
כך, ניתן למצוא כיום גם פתרונות שאיבה לשומרי שבת.

פתרונות שאיבה לשומרי שבת: כי כיום שאיבת חלב ושמירת שבת יכולות ללכת יחד

שמירת שבת במאה ה-21, על כול החידושים הטכנולוגיים שמאה זו הביאה עימה נראית אחרת.
שעון שבת, מקרר "כשר", פלטת שבת ועוד- כל אלה הפכו את הפעילות הרוחנית ביום השבת למאתגרת יותר. לכל החידושים הטכנולוגיים הללו ניתן להוסיף את משאבת החלב הידנית, שהפכה את שאיבת החלב לאפשרית גם עבור נשים שומרות שבת. משאבת חלב ידנית מאפשרת לאם לרוקן את החלב שבשדיה ולהניק את התינוק במהלך השבת. שאיבת חלב מסוג זה  מדמה את פעולת היניקה מהשד, וניתן לבצעה ללא שימוש בסוללות וללא צורך במנוע, זאת לעומת משאבת החלב החשמלית. שאיבת חלב ידנית היא פתרון הולם עבור נשים שומרות שבת, מאחר שהיא לא מצריכה חיבור לחשמל, ועל כן מאפשרת להקל על הגודש בשד גם במהלך השבת. יתרונותיה הנוספים של משאבת החלב הידנית הם היותה פשוטה להרכבה, שקטה בעת הפעלתה, קלה להתניידות וזמינה. היות שאין צורך להטעינה, הרי שניתן בכל עת "לשלוף" אותה מהתיק ולהתחיל בפעולת השאיבה כאשר השד מלא ו/או כאשר מתעוררת תחושת גודש. שאיבת חלב במשאבה חשמלית הפועלת באמצעות שעון שבת היא דרך נוספת לשמור שבת כהלכתה, ולספק לתינוק תזונה טבעית בעת ובעונה אחת. נשים שומרות שבת, שבוחרות להשתמש במשאבה חשמלית יוכלו ליהנות מיתרונותיה של זו גם בימי חול: היא קלת משקל, היא מאפשרת לווסת את עוצמת השאיבה והיא קלה מאוד לשימוש.

פתרונות שאיבה לשומרי שבת כברירת מחדל בלבד

למרות שקיימים כיום פתרונות שאיבה גם לשומרי שבת, כדאי לזכור כי שאיבת חלב נחשבת למלאכה האסורה בשבת, והיא מותרת רק במקרים בהם התינוק זקוק לחלב אם טרי ולא מסוגל לינוק בכוחות עצמו. נשים השואבות חלב רק כדי למנוע גודש יוכלו לעשות זאת אם יערבבו את החלב בחומר נוסף (כמו למשל סבון), כך שהחלב ייחשב כפגום, ובתנאי שהחלב יישפך בתום פעולת השאיבה. כך או כך, מאחר ומידת ההחמרה של כל רב בנושא זה היא שונה, מומלץ כי כל אישה שומרת שבת תתייעץ עם הרב אליו היא נוהגת לפנות בשאלות דומות.