יוצאים לחופשה זוגית אחרי הלידה – בהצלחה!

מאת: ליאור ירדן

בשעה טובה הצטרף לתא המשפחתי תינוק חדש שממלא אתכן באושר, מעסיק אתכן ואת המחשבות יום וליל, כאשר כל חיוך, עווית או מצמוץ מתועדים בשלושה העתקים לפחות. יחד עם תינוק חדש נולדים גם תחושות ורגשות שאולי לא הכרתן מקודם. בראש המצעד מככבים רגשות אשמה וחשש, שהופך להיות כרוני, וקשור לשאלה הרת גורל- האם אני אמא טובה? יחד עם זאת אתן עייפות, מחפשות קצת זמן איכות עם בן הזוג שלכן וחופשה נשמעת כמו אופציה קורצת ומפתה. מה אתן אומרות- תצליחו לעמוד באתגר החופשה?

המשימה – חופשה
רגע לפני שמסיימים את חופשת הלידה ונערכים לחזור לעבודה וללוגיסטיקה חדשה ומורכבת הכוללת מציאת סידור לתינוק, שאיבת חלב מראש, געגועים אליו במהלך יום העבודה והתמודדות עם העייפות הבלתי פוסקת, עולה גם הצורך לתת מקום לזוגיות שאולי נדחקה מעט הצידה עם הגיעו של התינוק החדש לעולם. יציאה לחופשה לאחר הלידה, מספקת את הפרופורציות שנעלמות מעט עם התוספת החדשה והמבורכת למשפחה, מחזקת את הקשר ביניכן לבין בני הזוג שלכן ונותנת מענה מושלם לעייפות הרבה שאתן חוות, ותמשיכו לחוות לפחות בשנה הראשונה לאחר הלידה. החופשה הזוגית ללא ספק תסייע לכן לראות את הדברים מפרספקטיבה קצת אחרת, ולא מתוך הר הבגדים, המוצצים, המקלחות והחיתולים להחלפה. השאלה היא רק, אם הדבר ריאלי מבחינתכן והאם לא תהיו עסקות במהלך כל החופשה בגעגועים בלתי פוסקים, בפרצי בכי בלתי נשלטים ובדכדוך עמוק על העוול שגרמתם לאוצר שלכן ועד כמה אתן אמהות איומות הנוטשות את תינוקן רק כדי לעשות חיים משוגעים.

האמנם?

לישון עם האויב?
הרבה לפני תחושות האשמה והחרדות הקשות שמתחילות ללוות אתכן רק מעצם המחשבה שאתן עומדות להפקיר את תינוקכן בידיה של סבתא אוהבת וחמה, או דודה כיפית ונהדרת, חשוב באמת לוודא כי אותה הסבתא או הדודה אכן מוכנה לקחת על עצמה את משימת הטיפול בתינוקכן בעת החופשה. בהנחה וכן, הרי שהצלחתן כבר לעבור משוכה אחת. עכשיו הגיע הזמן לשאול את עצמכן, כיצד הסבתא החמה והנפלאה, זו שעזרה לכן מרגע הלידה ועד היום, הפכה בן לילה להיות, בעיני רוחכן, דמות מרושעת וקרה, אכזרית וחסרת כל הבנה בגידול תינוק, ולא חשוב אם מדובר באמא שלכן, שילדה אתכן, גידלה אתכן ועוד כמה אחים ואחיות. ברגע שהוסכם כי היא תטפל בתינוק, היא הפכה להיות האויב.

זה הזמן לקחת נשימה עמוקה ולנסות לחשוב עד כמה שיותר בצלילות ובאופן מפוכח על האפשרות הנפלאה שנקרתה לידיכן לצאת לחופשה זוגית, רומנטית, למלא מצברים ולחזק את הקשר עם בן הזוג שלכן, שבמקרה הוא גם אבי אותו התינוק שאתן כל כך חרדות לשלומו.

קחו נשימה עמוקה

מה עושים?

למען האמת אין פתרונות קסם שיסייעו לתחושות האשמה האיומות. הבשורות הטובות הן כי לפניכן עוד שנים ארוכות ורבות לגדל את תינוקכן, וחופשה קצרה תעשה רק טוב לכל המעורבים בדבר. עבורכן זהו מקום למלא בו מצברים ולהתחדש באנרגיות להן אתן כה זקוקות. עבור הזוגיות שלכן זהו הדבר הנכון ביותר לעשות ולגלות זה את זו מחדש, בשקט ובאינטימיות ללא צלילי בכי או כל קול אחר שמשמיע תינוקכן. ואפילו, זה הזמן להעמיק ולבסס את הקשר עם אמא שלכן, או חמותכן, שלקחו על עצמן את המשימה לטפל בתינוקכן.

אז נכון שבדמיונכן עולות תמונות של תינוק אומלל וחסר ישע הבוכה יומם וליל מתוך געגוע עמוק אליכן. המהדרות יוסיפו לחזיונות הללו גם סמטה חשוכה ומושלגת בה ננטש התינוק, בעוד אחרות יראו בעיני רוחן את התינוק אחרי עשרים שנה יושב על ספת הפסיכולוג ומספר לו כיצד אמו נטשה אותו לטובת חופשה קסומה. אז זהו. שהכל בדמיון שלכן ובספריו של צ'ארלס דיקנס.

ומה בפועל? בפועל יש לכן הזדמנות נפלאה ליהנות, להירגע, לבלות, לישון עד מאוחר, לקבל עיסוי טוב לגוף העייף, לאכול טוב וליהנות מחברה של מבוגרים, או מבוגר אחד- בן זוגכן. יש לכן גם את ההזדמנות לבחון את עצמכן במרוחק מהתינוק, ואפילו להתרגל לרעיון שבקרוב, כשתשובו לעבודה, שגרת יומכן תהיה מורכבת מהפרידה מתינוקכן מדי יום. ומאחר וסביר להניח שרגשות האשמה ילוו אתכן בכל זאת, מומלץ לנסות ולתעל אותן למחשבות חיוביות ולזכור כי התא המשפחתי שלכן מורכב גם מעוד צלע הקרויה אבא. יכול להיות שהתקופה שלאחר הלידה גרמה לכם לנתק מסוים, להתעסקות בתינוק ופחות זה בזו, וזו ההזדמנות שלכן להזכיר לעצמכן את כל הסיבות הטובות שבכלל הובילו אתכן להכנס להריון וללדת את התינוק.

יוצאים לדרך!
עוד המלצה חשובה היא להתכונן לחופשה עם שימת דגש דווקא על הפרטים הלוגיסטיים. למשל, להכין מראש מספרי טלפון חשובים שיהיו בהישג ידו של מי שיטפל בתינוק בזמן החופשה. לשאוב חלב בכמות מספקת ומדודה כדי שלא יחסר לתינוקכן דבר. שאיבת החלב אגב, יכולה להתבצע מראש, מדי יום, לאחר ההנקה, ואחסונו בשקיות ייעודיות לכך. עם הקירור המתאים החלב הוא טוב לפרקי זמן ממושכים.

יציאה לחופשה לאחר הלידה היא סוג של הכנה לחיים. אתן רוצות להיות תמיד זמינות לתינוקכן, בכל עת ובכל מצב. יחד עם זאת, גם התינוק שלכן, שיגדל להיות ילד, נער ובוגר, ירצה לראות הורים שגם מטפלים בעצמם, מזינים את נפשם ואת רוחם בחוויות משלהם, שומרים על הקשר הזוגי ומשמשים הורים מאוחדים וקרובים זה לזו, כאשר זהו העוגן האמיתי עבור כל ילד.

אז את סצנות התינוק האומלל והרעב הלבוש כסות דקה בזמן שבחוץ מתחוללת סופת שלגים איומה (באוגוסט) שמרו לסרט שתראו בחופשה וקבלו החלטה מושכלת והגיונית לבלות. במלוא מובן המילה. עוד צפויים לכן לילות רבים נטולי שינה, הנקות ושאיבות חלב מרובות, החתלות, אמבטיות ורגעים רבים של געגוע. זה טבעי. טבעי גם לרצות לנוח ולשמור על הזוגיות שלכן.

בילוי נעים!