אני הייתי כאן קודם! הכנה להולדת אח חדש

הריון ראשון מלווה בהתרגשויות, מחשבות על הלא נודע, התארגנות מחודשת וקשת של תחושות ורגשות המציפים את ההריונית וגם את הסביבה הקרובה לה. אם חשבתן שבהריון שני פני הדברים הם שונים, הרי שטעות בידכן. התחושות, השמחות, החששות והמחשבות הם עוצמתיים באותה המידה. לא רק זאת, לכל החבילה המכובדת מתווספת התמודדות נוספת וחדשה- האח הגדול. איך מסבירים לו, איך מתמודדים עם פרצי קנאה ואיך כדאי להכין אותו לקראת הולדת האח או האחות החדשה?

תנו לגדול בשקט
הריון הוא תקופה מלאה בחידושים, ריגושים והכנות מרובות. גם אם מדובר בהריון שני או שליש, עדיין, הפלא הזה הצומח בתוך הבטן, ממלא אותנו ברוך ואהבה, בגעגוע לאותו בוטן הצומח בקרבנו והתארגנות לוגיסטית ורגשית לקראת הלידה. כשיש כבר ילד בבית, אולי אפילו יותר, עולה על הפרק השאלה החשובה בנוגע להכנות לקראת הלידה הצפויה, וכיצד לעשות זאת על הצד הטוב ביותר.

עד כה היה הילד בבית הנסיך הבלתי מעורער, אהוב לבכם ולא רק בקרב הוריו, אלא גם גם הסבתות, הדודות וכל מי שהוא מקורב אליו. תשומת הלב היא מלאה, החדר הוא רק שלו, ועכשיו מתחילה לחלחל ההבנה כי תינוק חדש בבית יתפוס את מקומו, ימשוך אליו תשומת לב ותתחיל מסכת של וויתורים ופשרות. עבור ילד קטן זהו מפנה ממשי וקיצוני במיוחד כשהוא מתחיל להבין שפני המשחק עומדים להשתנות וכי דברים לא יהיו כפי שהיו עד כה.

אז מה עושים?

כלי עבודה להורים המתלבטים
ראשית חשוב לזכור כי מדובר בילד קטן, שלא מצליח להבין במלאה את המשמעות של כניסת אח או אחות קטנה לחייו. ילדים חוששים משינויים, אוהבים את המוכר, הבטוח והידוע, ולפתע פתאום הם מתבשרים כי כל מה שהורגלו אליו מרגע היוולדם עומד להשתנות. אין בידיהם את היכולת לאמוד את גודל השינוי, ואת ההשפעות של השינוי הזה על שגרת חייהם. לכן התגובות עלולות להיות קיצוניות ומלוות בהתנגדות עזה או בחרדות, פחדים ותסכול.

האידיליה- השתדלו להמנע מלהציג את הולדת האח החדש כאירוע חיובי האופן מוגזם. ככל שתביעו התלהבות פורצת יותר, תיצרו אצל הילד ציפיות גבוהות ובהמשך אכזבה גדולה. משפטים כמו "איזה כיף, יהיה לך מישהו לשחק איתו", אינן נכונות בשלבים הראשונים של הולדת האח התינוק שלא יהיה מסוגל לשחק עם אחיו הגדול.
שיתוף- שתפו את הילד במתרחש והקשיבו לאכזבה או לכעסים שלו. אם ינכן מסוגלות להרים אותו בגלל הבטן הגדולה, הסבירו לו שאתן מאד רוצות להרים חבק אותו, אבל הבטן מקשה עליכן לעשות כך. הציעו אלטרנטיבה, למשל שהילד יישב לצידכן ותתחבקו.
שיפוט- המנעו מלשפוט או לבקר את הילד. הניחו לו להביע את רגשותיו, גם אם הם מורכבים מעצב או חששות. הילד מבין שבעוד זמן קצר ייפרד מכן למספר ימים כאשר תשהו בבית החולים. יכול להיות שהוא ייצמד אליכן יותר, לא ישתף פעולה וכדומה. הניחו לו. אל תשפטו את ההתנהגות שלו ובעיקר זכרו כי מדובר בילד.ילד שלא מסוגל להבין את השינויים בחייו ולא יודע כיצד להתמודד עימם. הסבירו לו את מקומו שיישמר בליבכן גם לאחר הולדת האח החדש, התייחסו לפחדים שהוא מעלה ומבלי לזלזל בהם או לבטל אתם, והרעיפו עליו אהבה.
פינוק- הסברה הרווחת בקרב הורים רבים היא לשדר "מציאות כרגיל" ולא לפנק את האחר הגדול לפני לידת התינוק, כדי שלא יתרגל לפינוקים הללו. למעשה, זה הזמן האידיאלי, גם עבורכם, ההורים, להקדיש זמן של אחד על אחד עם הילד, ליצור חוויות משותפות, להרעיף עליו חום ואהבה ולהעניק לו את התחושה שאוהבים עליו, מגנים עליו ורוצים בקרבתו. כל אלו יהוו את רשת הבטחון של הילד לאחר הולדת התינוק ויחזק את בטחונו במעמדו בבית ומול הוריו, גם כשיהיו עסוקים עם התינוק החדש.

מתי מתחילים?
הכנת האח הגדול לקראת הולדת החיו צריכה להתבצע בהתאם לגילו. בכל גיל יש לקחת בחשבון את מידת הריכוז ויכולת ההבנה של הילד את המתרחש. אם ילדכם הוא מתחת לגיל שנתיים, יש להסביר לו על השינוי הקרב רק בסמוך ללידה, בערך כמה שבועות קודם לכן. על ההסבר להיות ענייני וניתן להמחיש אותו באמצעות עזרים למשל, בובה. את הבובה אפשר לרחוץ או לחתל ביחד ולהסביר לתינוק כי ככה, כמו הבובה, נחתל ונקלח את התינוק החדש. אפשר להיעזר גם בספרים לילדים, המתארים היטב את הסיטואציה החדשה.

אם האח הגדול הוא מעל גיל שנתיים, רצוי להודיע לו את הבשורות מספר חודשים טרם הלידה. במיוחד חשוב שהבשורות יגיעו מכם ההרים, ולא ממקור אחר. תוכלו לערב אותם בהכנות לקראת הולדת התינוק החדש, או, אם חברה מהסביבה הקרובה ילדה לא מכבר, לחשוף אותם לתינוק החדש, גם בזמן החתלה, רחצה או הנקה.

עוד מומלץ להתייעץ עם האח הגדול בנוגע להחלטות כמו סידור החדר לתינוק ולבקש מהאח הגדול רשות להשתמש בחלק מהצעצועים והבגדים שלו כדי להעביר אותם לתינוק. אם הילד מתנגד, יש לכבד את התנגדותו ולא להגרר לוויכוח מסוג "אתה כבר לא צריך את הבובה הזו".
בנוסף, אם תכננתם להעביר את האחר הגדול מחדרו או לבצע שינויים מסוג זה, עשו זאת במהלך ההריון ולא לאחר הלידה. באופן זה לא ירגיש הילד כי מקומו נגזל ממנו.

אח קטן בבית
לקראת הלידה חשוב לערב את ילדכם בכל הפרטים הלוגיסטיים, אפילו מי יטפל בהם בזמן שאמא תהיה בבית החולים. יש להכין אותם לאפשרות של דמות אחרת שתדאג להם בימים אלו. לאחר הלידה, קחו בחשבון שבביקור בבית החולים ילדכם יסרב להביט בתינוק. כבדו את הסירוב שלו ואל תכפו עליו דבר. אם מדובר באח פעוט, הכינו לו מתנה שהביא לו התינוק, כדי שייבנה הקשר חיובי ביחס לתינוק החדש.

התגובות לאחר השיבה הביתה עם התינוק החדש אינן אחידות והן אינדיבידואליות לכל ילד.
תוכלו להתקל באותו קנאה וכעס, מצוקה, והתכנסות של האח הגדול. הניחו לו לבטא את רגשותיו, את תסכוליו וכעסיו ואל תוכיחו אותו או תשפטו אתו. אם עבורכם מדובר בשינוי משמעותי, חשבו עד כמה השינוי הזה עצום מנקודת מבטו של הילד. יחד עם זאת, הציבו גבולות ברורים, במיוחד בכל הנוגע לשמירה על בטחון התינוק ושלומו.

כניסת אח קטן לבית בו האחר הגדול עמד במרכז עד לרגע לידה הוא שינוי גדול. בסופו של דבר מדובר בשינוי חיובי, שיעזור רבות בהתפתחות האח הגדול, שילמד לחלוק, לוותר, לקחת אחריות, לגונן על אחיו הקטן, להיות קשוב וסובלני ובהמשך ייהנה מנוכחות חדשה שאפשר לשחק איתה ולבלות איתה זמן "ילדים". ההתמודדות הזו היא הכנה מצוינת להתמודדויות עתידיות עם מגוון תחומים בחיים. יחד עם זאת, לילד אין עדיין את הכלים שיאפשרו לו לראות את התמונה הרחבה ועלינו, ההורים, לסייע לו כמיטב יכולתנו כדי לצלוח את התקופה הראשונה בהצלחה.